Arjan Nijkrake, eigenaar van een verhuurbedrijf van busjes in Hengelo, maakt zich zorgen over de toenemende kosten die bewoners en ondernemers in de binnenstad zullen moeten dragen. De trend richting een ‘uitstootvrije binnenstad’ in veertien grote Nederlandse steden, die nu ook Enschede zal volgen, brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.
De invoering van een ‘uitstootvrije binnenstad’ resulteert in de noodzaak voor klanten van Nijkrake om ontheffingen aan te vragen voor het gebruik van zijn dieselbusjes. Dit legt niet alleen een administratieve last bij de verhuurder, maar kan ook resulteren in hoge boetes bij nalatigheid van klanten.
Nijkrake benadrukt dat de kosten voor ontheffingen uiteindelijk worden doorgerekend aan de klant. Dit kan aanzienlijk oplopen, vooral voor bedrijven die frequent gebruik maken van busjes voor bijvoorbeeld leveringen of verhuizingen binnen de stad.
Terwijl Nijkrake verduurzaming toejuicht, wijst hij op de financiële impact van de uitstootbeperkende maatregelen op bewoners en ondernemers. Hij noemt het beleid een vorm van geldverslindende symboolpolitiek die de leefbaarheid en economische vitaliteit van de binnenstad juist zou kunnen aantasten.